Heeft u een vraag? Bekijk dan eens onze veel gestelde vragen. Staat het antwoord er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Over de OproepCentrale
Wat doet de OproepCentrale?
Wie zijn de cliënten van de OproepCentrale?
Zijn er kosten verbonden aan de diensten van de OproepCentrale?
Voor de diensten van de OproepCentrale hoeven vrijwilligers en cliënten niet te betalen.
Gaat u als client met een vrijwilliger op pad en maakt u hierbij kosten? Zoals een kopje koffie op een terrasje, benzinevergoeding voor een autoritje, etc.? Dan komen deze wél voor uw rekening. Een vrijwilliger stelt alleen zijn tijd beschikbaar.
Hebben vrijwilligers een geheimhoudingsplicht?
Wij vragen al onze vrijwilligers om informatie omtrent medische en persoonlijke gegevens van cliënten, geheim te houden. Daarnaast vragen wij onze vrijwilligers terughoudend om te gaan met social media in combinatie met informatie over en/of foto’s van cliënten.
Veel gestelde vragen door cliënten
Ik ben al jaren niet meer naar het strand geweest. Kan ik daarvoor een vrijwilliger aanvragen?
Ja, wij hebben vrijwilligers met een auto die samen met u bijvoorbeeld een keer naar Hoek van Holland kunnen rijden. U vergoedt de gemaakte kilometers aan de vrijwilliger.
Ik zou wel meerdere keren per week een vrijwilliger willen hebben, kan dit?
Helaas is dit niet mogelijk. Een vrijwilliger kan zich maximaal één dagdeel per week bij u inzetten. Bijvoorbeeld een ochtend of een middag. Dit is gemiddeld zo’n twee á drie uur.
Kan een vrijwilliger ook in het weekend of in de avond komen?
U kunt deze wens altijd kenbaar maken. De meeste vrijwilligers zijn alleen overdag en op werkdagen beschikbaar, maar er zijn ook enkele vrijwilligers die zich juist in het weekend of de avond willen inzetten in verband met hun werktijden.
Hoe kunnen vrijwilligers van de OproepCentrale mij helpen?
Onze vrijwilligers ondersteunen thuiswonende cliënten in hun dagelijkse leven. Deze hulp is geen zorg, maar aandacht. Aandacht in de vorm van een luisterend oor, een maatje om mee te wandelen of om iets leuks mee te ondernemen. Deze ondersteuning kan eenmalig, af en toe of regelmatig en voor langere duur zijn.
Langdurige ondersteuning
Veel van onze vrijwilligers gaan eens per week of eens per twee weken op bezoek bij een cliënt. Samen drinken zij een kop koffie, spelen zij een spelletje of gaan lekker uit wandelen als het weer het toelaat.
Kortdurende ondersteuning
Veel van onze projecten richten zich op kortdurende ondersteuning. Zo kunt u bijvoorbeeld meedoen aan een Eetdate of hulp krijgen bij het maken van uw eigen Levensboek.
Eenmalige hulp
Ook is het mogelijk om eenmalige ondersteuning aan te vragen. Bijvoorbeeld wanneer u graag vervoer en begeleiding wilt en hiervoor niet terechtkunt in uw eigen omgeving. De vrijwilligers van onze Begeleidende Vervoerservice helpen u graag.
Waarmee kunnen vrijwilligers van de OproepCentrale niet helpen?
Onze vrijwilligers kunnen helaas niet helpen wanneer:
- de cliënt niet thuis woont, maar verblijft in het ziekenhuis of een zorginstelling;
- de hulpvraag groter is dan een eenmalig bezoekje per week;
- de hulpvraag bestaat uit huishoudelijke hulp;
- de hulpvraag bestaat uit klussen in en om het huis;
- de hulpvraag bestaat uit medische hulp.
Veel gestelde vragen door vrijwilligers
Ik ga in de zomer altijd een paar maanden naar de camping. Kan ik dan nog wel vrijwilliger worden?
Ik heb geen opleiding in de zorg gevolgd, is dat een probleem?
Krijg je als vrijwilliger een onkostenvergoeding?
Meer weten?
Direct contact
Bel onze coördinatoren op 010 - 427 81 77 of stuur een e-mail.