010 - 427 81 77 info@oproepcentrale.nl

Heeft u een vraag? Bekijk dan eens onze veel gestelde vragen. Staat het antwoord er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Over de OproepCentrale

Wat doet de OproepCentrale?
De OproepCentrale is de schakel tussen thuiswonende mensen die hulp nodig hebben en vrijwilligers die graag willen helpen. Cliënten en vrijwilligers kunnen zich bij ons aanmelden. Onze coördinatoren bekijken vervolgens of de verwachtingen reëel zijn en of de OproepCentrale iets kan betekenen. Zij besteden veel aandacht aan het tot stand brengen van een ‘match op maat’ tussen vrijwilliger en cliënt. Als alles klopt, plannen we een kennismaking en maken we afspraken. En dat is een veilig gevoel voor de cliënt én de vrijwilliger.
Wie zijn de cliënten van de OproepCentrale?
De cliënten van de OproepCentrale zijn thuiswonende mensen die hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat zij ziek zijn, behoefte hebben aan sociale contacten of om de vaste mantelzorger even wat tijd voor zichzelf te gunnen. Dit zijn niet alleen ouderen, maar ook (jong)volwassenen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking.
Zijn er kosten verbonden aan de diensten van de OproepCentrale?

Voor de diensten van de OproepCentrale hoeven vrijwilligers en cliënten niet te betalen.

Gaat u als client met een vrijwilliger op pad en maakt u hierbij kosten? Zoals een kopje koffie op een terrasje, benzinevergoeding voor een autoritje, etc.? Dan komen deze wél voor uw rekening. Een vrijwilliger stelt alleen zijn tijd beschikbaar.

Hebben vrijwilligers een geheimhoudingsplicht?

Wij vragen al onze vrijwilligers om informatie omtrent medische en persoonlijke gegevens van cliënten, geheim te houden. Daarnaast vragen wij onze vrijwilligers terughoudend om te gaan met social media in combinatie met informatie over en/of foto’s van cliënten.

Veel gestelde vragen door cliënten

Ik ben al jaren niet meer naar het strand geweest. Kan ik daarvoor een vrijwilliger aanvragen?

Ja, wij hebben vrijwilligers met een auto die samen met u bijvoorbeeld een keer naar Hoek van Holland kunnen rijden. U vergoedt de gemaakte kilometers aan de vrijwilliger.

Ik zou wel meerdere keren per week een vrijwilliger willen hebben, kan dit?

Helaas is dit niet mogelijk. Een vrijwilliger kan zich maximaal één dagdeel per week bij u inzetten. Bijvoorbeeld een ochtend of een middag. Dit is gemiddeld zo’n twee á drie uur.

Kan een vrijwilliger ook in het weekend of in de avond komen?

U kunt deze wens altijd kenbaar maken. De meeste vrijwilligers zijn alleen overdag en op werkdagen beschikbaar, maar er zijn ook enkele vrijwilligers die zich juist in het weekend of de avond willen inzetten in verband met hun werktijden.

Hoe kunnen vrijwilligers van de OproepCentrale mij helpen?

Onze vrijwilligers ondersteunen thuiswonende cliënten in hun dagelijkse leven. Deze hulp is geen zorg, maar aandacht. Aandacht in de vorm van een luisterend oor, een maatje om mee te wandelen of om iets leuks mee te ondernemen. Deze ondersteuning kan eenmalig, af en toe of regelmatig en voor langere duur zijn.

Langdurige ondersteuning
Veel van onze vrijwilligers gaan eens per week of eens per twee weken op bezoek bij een cliënt. Samen drinken zij een kop koffie, spelen zij een spelletje of gaan lekker uit wandelen als het weer het toelaat.

Kortdurende ondersteuning
Veel van onze projecten richten zich op kortdurende ondersteuning. Zo kunt u bijvoorbeeld meedoen aan een Eetdate of hulp krijgen bij het maken van uw eigen Levensboek.

Eenmalige hulp
Ook is het mogelijk om eenmalige ondersteuning aan te vragen. Bijvoorbeeld wanneer u graag vervoer en begeleiding wilt en hiervoor niet terechtkunt in uw eigen omgeving. De vrijwilligers van onze Begeleidende Vervoerservice helpen u graag.

Waarmee kunnen vrijwilligers van de OproepCentrale niet helpen?

Onze vrijwilligers kunnen helaas niet helpen wanneer:

  • de cliënt niet thuis woont, maar verblijft in het ziekenhuis of een zorginstelling;
  • de hulpvraag groter is dan een eenmalig bezoekje per week;
  • de hulpvraag bestaat uit huishoudelijke hulp;
  • de hulpvraag bestaat uit klussen in en om het huis;
  • de hulpvraag bestaat uit medische hulp.

Veel gestelde vragen door vrijwilligers

Ik ga in de zomer altijd een paar maanden naar de camping. Kan ik dan nog wel vrijwilliger worden?
Ja hoor, dit kan. Dit zal tevoren met de cliënt worden besproken. Het is mogelijk om tijdens een langere vakantie periode vervangende vrijwilliger te in te zetten.
Ik heb geen opleiding in de zorg gevolgd, is dat een probleem?
Nee, een zorgopleiding is niet noodzakelijk. We vragen wel affiniteit met onze doelgroepen en betrokkenheid betrokken bij de medemens, kunnen luisteren en aandacht geven.
Krijg je als vrijwilliger een onkostenvergoeding?
Er is geen vaste onkostenvergoeding, maar kosten, zoals een kopje koffie op een terrasje, benzinevergoeding voor een autoritje etc. worden door de cliënt vergoed. Een vrijwilliger stelt alleen zijn tijd beschikbaar.

Meer weten?

Direct contact

Bel onze coördinatoren op 010 - 427 81 77 of stuur een e-mail.

Download de folder

Lees alles nog eens rustig na in onze folder.

Download folder